mandag 28. juli 2014

Fra kjøkkenhagen: Agurksalat med inspirasjon fra Mali

For  mange år siden bodde jeg ett års tid i Mali og der lærte jeg å lage en agurksalat som jeg likte veldig godt. Agurkene vi brukte der var store og tykke og minnet veldig om agurken jeg høstet i går. På frøpakken står det at man skal høste dem før de blir for store, men den lille jeg smakte på tidligere smakte direkte vondt. Denne  store makte godt både naturell og i salaten. Siden den var knudrete og stakk, så skrellet jeg den før bruk. Ingrediensene i salaten er oppskåret agurk, litt olje, litt eddik og buljong som krydder. I Mali brukte de Maggi som de knuste over. I min salat i går valgte jeg å bruke rapsolje, hvitvinseddik og litt av en bit grønnsaksbuljong. Når alt er oppe i skålen så blandes det godt sammen. Deretter er det bare å spise og kose seg.Man kan spise den slik eller som tilbehør til noe. Frøkna ville også ha salat i dag så frokosten hennes bestod av stekt egg etterfulgt av agurksalat.























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar