lørdag 16. september 2017

Overvintring av plantene i krukker

Vi har en del planter som står i krukker og som skal overvintre. Noen har overvintret før, men i år har vi også mange nye som skal overvintre.

Erfaring har vist hvilken del av hagen som er best til det bruket og det er ved inngangspartiet. Det er flere grunner til det: 1. Her er best skjerming for vind.  2. Det er nært husveggene som både har varme innenfra og som også blir varme når sola skinner på dem. 3. Det er skifer som bunndekke som også tar opp varme fra sola . Det gjør at det blir litt ekstra lunt her. 4. Plantene som trenger litt ekstra omsorg i løpet av vinteren som f. eks bambusen sees daglig.

Siden vi har en del tunge krukker og vi skal ha dem ved inngangspartiet tenker jeg at det kan være lurt å planlegge plasseringen av krukkene før de plasseres slik at det ser fint ut gjennom vinteren. Før flyttingen kan begynne må drivhuset tas ned og stoler flyttes. Så langt har jeg bestemt meg for at bambusen skal stå under vinduet slik som tidligere år. Da trenger den ikke flyttes så langt.



















Krukkene vi bruker er frostsikre, men for å beskytte røttene enda mer vil vi prøve å heve dem alle litt opp fra bakken. Det kan nok bli en utfordring med de største krukkene.

 Nedenfor kan du se noen av de store krukkene. I disse har vi bambus, sommerfuglbusk og syrinhortensia.  I noen andre store krukker har vi humle, syrin og skjærsmin. Vi har også flere
mindre krukker med planter som skal overvintre. Noen av dem ser du også nedenfor. I de mindre krukkene er det blant annet hosta og lavendel.





















Hvordan overvintrer du planter du har i krukker? Har du en plass der du kan ta noen av dem inn? Eller har du dem i en lun krok i hagen?

4 kommentarer:

  1. Hei!
    Så fine krukker og planter. Jeg overvintrer endel av mine mer eksotiske vekster i potter nede i planterommet som har lys og ca 10-12 grader, noen i kald, mørk kjeller og noen i en isolert garasje.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Høres kjekt ut med plass til overvintring av planter. Jeg har ikke det, men kanskje får jeg det en gang. Jeg drømmer om vinterhage/drivhus. Om ikke lenge skal jeg sette fram drivhuset mitt fra Jula. Må bare lappe litt på det først. Det blir kanskje ikke så vakkert lappet, men bedre for plantene enn alle hullene i trekket :)

      Slett
  2. Hei. Mesteparten av plantene står i potter. Jeg bruker oppkappede treklosser som jeg legger under. Noen av pottene tar jeg bobleplast rundt. Jeg setter alltid pottene litt lunt, og fyller på jord før vinteren. De som ikke kan overvintre ute må inn. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm... Mulig noen av pottene skulle fått litt mer omsorg. Det blir spennende å se utover våren og sommeren hva som har klart seg. Noen av pottene ble tømt i høst og skal vaskes og fylles med noen nytt i løpet av våren :)

      Slett