onsdag 2. mai 2018

Krukkehagen

I helga tok jeg litt bilder av krukker vi har i hagen. Noen av dem er plassert der de skal stå, noen skal tømmes og vaskes og noen skal bare få nye planter i jorda som er der. Jeg har også noen krukker i garasjen som skal ut. Blant annet ei ny krukke til vann. Den jeg har brukt før sprakk i fjor, så den får få et nytt bruksområde. Mulig jeg planter noen lave planter i den. Enn så lenge har jeg stein i den. Ei krukke ble sprengt av frosten i vinter, men den har klart seg lenge. Den var over ti år gammel. Staudene som står i den har overlevd og skal få nye bosteder. Noen krukker kunne også trengt en fornyelse. Tror det kunne passet inn med noen krukker i spreke farger blant alle de svarte. Det aller meste av det jeg plantet i krukkene i fjor klarte seg gjennom vinteren.

I krukkene nærmest på bildet nedenfor er det forskjellige vekster som blant annet syrin. lavendel, brudeslør og oktoberbergknapp. Det er krukka til oktoberbergknapen og brudesløret som ble sprengt av frosten i vinter. Staudene har stått i den krukka i rundt 10 år.










I de store firkantede krukkene nærmest gjerdet på bildene nedenfor plantet vi humle i fjor. De er godt i gang med å vokse og har allerede vokst en del siden bildene blir tatt. De kan vel vokse inntil 20 cm på en dag og da vil det merkes godt. Spent på om vi får dem til å klatre bortover gjerdet i nettet vi har satt opp.












I fjor hadde vi stemor i krukka med denne grana. Jeg tror kanskje det kan være mange små spirer av stemor som vokser der nå. Synes du det likner på små stemorspirer?











Bambusene klarte seg gjennom vinteren selv om de er litt rufsete. Dette var en gang én bambus som vi skulle flytte fra der den stod og valgte å dele den i tre og sette dem i disse krukkene. De står der så lenge de klarer seg.










I den største krukka på bildet nedenfor er det en sommerfuglbusk, i den mellomstørste er det  hosta og i den minste er det løpestikke.










I den største krukka på dette bildet er det en syrinhortensia 'limelight' og tulipaner jeg ikke husker navnet på. I den minste krukka er det hosta og små påskeliljer som trengte en ny plass å bo.













Her er hagens rotehjørne. I den nærmeste krukka er en liten "plantebarnehage". Den ene stiklingen er aronia og den andre er solbær eller rips. Husker ikke hva. Får lukte litt på bladene for å finne det ut. Oppi er det også noen stauder bl. a stormarikåpe og hvitveis.










I krukkene på bildet er det stauder: løpestikke, astilbe og krypfredløs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar