søndag 13. august 2017

Glimt fra krukkehagen

I vår kjøpte vi mange nye krukker. Det gikk raskt å fylle dem. Jeg har stadig små prosjekter på gang som trenger mer plass, planter som trenger ny plass og noe nytt ble det også til fem av de største krukkene vi kjøpte. I de fem største plantet vi syrinhortensia, sommerfuglbusk, syrin og humle. I den sjette og siste av de største krukkene vi kjøpte i år plantet vi en skjærsmin vi ville redde fra sneglene. Den må nok bli litt større før den kommer ut i et bed igjen slik at den tåler litt mer. Noen krukker tømte jeg nylig. To av disse vurderer jeg å male om lysten skulle komme over meg. Noen krukker i knæsje farger hadde lyst godt opp i hagen vår. Ellers har jeg litt små potter med diverse som jeg har fått, stauder som har spredd seg eller planter som ble lukt som ugress de de stod og nå tas vare på for å brukes andre steder. Noen av disse havner nok i noen av de ledige krukkene. I ei krukke har jeg også en staudebarnehage og noen stiklingsforsøk.

Krukker er kjekke for å få det mer grønt der vi ikke har bed og også for å lage litt flere rom i hagen vår. Krukker er fine både i hagen, på terrassen og på balkongen.
Har du mange planter i krukker? Hva slags planter har du?















6 kommentarer:

  1. Flotte krukker! Likte veldig godt de grå pottene.

    Nei, jeg har ikke så mange krukker. Noen med hortensia, et oliventre, to med blodbeger og en agapanthus. Jeg har så mange bed, at det blir for mye å passe på med vanning når en har mange krukkker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Dersom du tenker på de store med bambus i, så er det samme typen som de svarte, men de er noen år eldre. Ser at de eldre pottene har fått forskjellige nyanser. Da vi bestilte de nye i vår, så kjøpte vi noen vi hadde testet ut og likte utseendet på. Plantesenteret hadde dem ikke inne, men bestilte dem for oss. Derfor kjøpte vi en del slik at vi har. Denne typen har vannreservoar i bunnen slik at de ikke må vannes så altfor ofte. Vi har ikke gress i hagen og har stein eller terrasse der det ikke er bed, så når jeg ønsker flere steder å plante ting så må jeg ty til krukker.

      Slett
  2. Jeg har ikke så mange krukker, dels fordi det kerever så mye vanning og at vi har to hager. En hjemme og en på hytta. Vi klarer ikke å holde begge deler, så da funker det best med bed. I de krukkene jeg har, er det rosa og hvite margaritter. De holder seg ganske godt både med mye og lite vann, synes jeg.
    Beste hilsen Ingrid på www.ingridtunheim.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Med to hager å passe på er det ikke så praktisk med krukker. Krukker krever en del vanning, ja. Akkurat det har ikke vært noe problem her på Vestlandet denne sommeren. Disse krukkene har også vannreservoar i bunnen og så er de fleste av dem ganske store slik at de ikke tørker ut så raskt. I tillegg har jeg godt med leca i bunnen som jo holder på vann.

      Slett
  3. Hei. Jeg har enormt med krukker. Dels fordi jeg har lite bed å plante i. Jeg planter alt fra små trær til roser. God uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er spent på hvordan det blir å overvintre sommerfuglbusken, syrinhortensiaen og syrinen. Vi har kjøt oss sekketralle slik at vi kan flytte rundt på krukkene. Planen er å samle flest mulig på skiferen ved inngangspartiet siden det er ganske lunt der. Skiferen blir også varm når sola skinner. Skal prøve å gi alle krukkene noe å stå på slik at de ikke så lett fryser i bunnen. Hvordan gjør du det i forhold til overvintring?

      Slett