onsdag 20. mars 2013

Oppskrift på heklede tøfler med bølgekant

Jeg heklet tøffel for en tid tilbake og underveis skrev jeg ned oppskrifta for hvordan hekle tøffelen. Greit å ha den når jeg skulle hekle den neste. Mens jeg heklet på den neste tøffelen korrigerte jeg litt på oppskrifta underveis. Jeg er usikker på hvilken størrelse det er på tøflenene. De er ca 13 - 14 cm lange og har god stretch. Jeg tenker å bruke dem som babygaver som små føtter kan vokse inn i. Med sløyfe på kan de brukes i vogn og i bil, de varmer godt selv om de er litt store. En liten fot bør nok fylle tøffelen og være litt stødig før den brukes til å gå på. Oppskriften på tøflene er ganske enkel, om jeg har skrevet den slik at den er lett å forstå er en annen sak. Oppskriften skal lett kunne justeres til passe større eller mindre føtter. Jeg har selv tenkt å prøve meg på større størrelse etterhvert.

Tøffel
Rad 1: 43 lm - de 4 siste lm blir begynnelsen av rad 2 og de tilsvarer 1 stm og 1 lm.
Rad 2: Stm i 6 lm fra heklenåla. Hekle en lm og hopp over en lm før neste stav. Fortsett ut raden.
(Det ble 19 ruter).
Rad 3 tom 9: 4 lm, stm, lm og hopp over lm osv. (Inkl rad 2 skal det være 8 rader med ruter.)
Rad 10: Hekle samme tre ruter på hver side med fastmasker. Da har du laget åpningen på tøffelen. Vreng tøffelen slik at kanten med fastmasker kommer inn i tøffelen før du hekler videre.
Rad 11 - 15: Hekle ruter rundt og rundt. Start med fire lm som er først stm og første lm.
Rad 16: Begynte m 1 lm. Fastmasker i hver stav og rundt hver lm.
Fom rad 17: 1 lm deretter 1 fm i annenhver fm til tuppen på tøffelen er tett.

Til slutt vrenger du tøffelen og tetter åpningen bak ved hjelp av fastmasker slik du gjorde på rad 10.


Kant
Vreng tøffelen.
1. rad: Krepsemasker (fastmasker mot høyre)
2. rad: Vanlige fastmasker.
3. rad: 3 lm som er en stm og deretter 2 stm til i samme fm. Fm i neste fm. Deretter 3 stm i neste. Fortsett rundt.

Fest tråder, vreng tøffelen og ta på antskli under.





Er dette en oppskrift du kan tenke deg å prøve? Link i så fall til meg og gi meg gjerne en tilbakemelding om du gjør det. Jeg ønsker også tilbakemeldinger på oppskriften, virker den grei eller er det noe som er uklart.


Her er noen hobbyblogger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar