søndag 18. august 2019

Årets kjøkkenhage: noen erfaringer

Det har vært noen utfordringer i årets kjøkkenhage. Jeg har gjort meg noen erfaringer som det er lurt å ta med seg videre. En erfaring er at det er snegler i blomsterkassene og selv om mange er små så spiser de mye. Større planter får lettere stå i fred, så lærdommen er at de må få litt størrelse før de plantes ut. Det er også lurt å begynne tidlig med forkultivering. Soyabønner funker visst ikke hos oss: jeg sådde inn, jeg sådde direkte, jeg la bønner i vann før såing og jeg prøvde uten å legge i vann først. Noe å tenke på er om jeg vil ha jordbær og om de eventuelt skal stå en annen plass. Det vokser og gror godt i kjøkkenhagen nå, så om høsten blir fin kan det bli en del avling selv om jeg kom sent i gang med noe. I dag høstet barna hver sin gulrot, så noen får selv om de kom treigt i gang og noen spirer nok ble spist.

Har du kjøkkenhage?













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar