onsdag 22. april 2015

Hagedrømmer

Høsten begynner å sette sitt preg på naturen her i Santiago de Chile hvor vi har vært i omtrent to måneder, men det hindrer ikke at jeg kjenner vårsitringen i kroppen og lysten på ei økt i hagen hjemme. Noen økt i hagen blir det ikke før vi kommer hjem. Men drømme kan jeg, så jeg har laget meg ei lista over ting jeg drømmer om for hagen. Ei slags huskeliste er det også. Noe er planlagt og noe er enn så lenge bare drømmer. Mer kan nok føyes på lista også og kanskje noe strykes ut. Kjekt å drømme :)

1. Fontene i hagen: Jeg synes lyden av vann er avslappende og kunne tenke meg en fontene i hagen. Vi har ikke hagedam, men jeg har lyst til å teste den solcelledrevne fontenen fra BILTEMA i ei lav og vid krukke. Inspirasjonen til fontenen har jeg fått fra NRK-serien Grønn glede og hagedam i form av krukke fra Moseplassen. Krukka ønsker jeg å ha nær en av sitteplassene nede på steinen.
2. Skjerming for regn: Jeg liker å sitte ute sommerstid, men siden ikke alle somre er som fjorårets, så ønsker jeg muligheten for å kunne sitte ute selv om det regner. I første omgang ønsker jeg å prøve ut en midlertidig løsning slik at vi vet om plasseringen passer ved en eventuelt permanent løsning.
3. Skjerming for innsyn og vind i hagen på sommerstid: Skjermingen trenger ikke være permanent, men litt mer skjerming av hagen sommerstid hadde vært kjekt både med tanke på innsyn og vind. Fullstendig skjerming er ikke mulig. Da måtte vi bygget hagen inne med tak siden vi har naboer med innsyn fra oppholdsrom i 2. etasje ;) Det er en ekstra oppmuntring til å gjøre hagen vakker. Det er flere enn vi som ser på den :) Leste på nett at jordskokk blir høy og kan være fin skjerming sommerstid med tanke på innsyn. Kanskje vi skal prøve BARSÖ fra IKEA, som er espalier med bunnplate, med en klatreplante i? Kanskje med erteblomster? Noen slike kan fungere som skjerming. De kan også flyttes på ved behov. Har du tips til skjerming som ikke er permanent?
4. Drivhus: Jeg kan tenke meg muligheten for å starte sesongen ute litt tidligere enn jeg kan nå og å kunne gi noen planter litt varmere miljø på kalde sommerdager. Da hadde det vært kjekt med et drivhus. Et vanlig drivhus har jeg ikke plass til, men kanskje et lavt et bygget inntil en vegg eller en vekstvitrine som også kan fungere som skjerming sommerstid med planter inni.
5. Steinmur med blomster som henger eller klatrer: Vi gravde bort mange steiner da vi hadde bestemt oss for plasseringen av bedene vi ikke hadde planlagt før stein og grus ble lagt ut etter at huset var ferdig bygget. Vi har derfor en haug med stein som kan gjenbrukes og bli mur. Det er et stort og planlagt prosjekt. Det blir nok ikke i år, men kanskje neste år. Da skal den delen av hagen bli en litt mer planlagt oppbevaringsplass ;) En plass må vi jo ha litt ting :)
6.Grønt gjerde: Gjerdet ved inngangspartiet kunne jeg tenke meg å la en klatreplante eller flere sette farge på. Kanskje en eller flere sorter. De må kunne vokse i krukker. Jeg lurer på å teste humle der. Selve klatreplanten vil få mye sol, men rota vil stå mye i skyggen. Har du forslag til klatreplanter som kan passe?

Har du hagedrømmer? Drømmer du om hage? Har du en hage eller en balkong du har lyst til å gjøre noe med?

Siden jeg ikke får tatt noen bilder av hagen nå, så har jeg lagt ved noen bilder av hagen fra i fjor sommer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar