tirsdag 11. april 2017

Ramsløk i hagen

For noen år siden fikk jeg to tuer med ramsløk av mine foreldre. Den ene satte jeg i ei av blomsterkassene som brukes til kjøkkenhage og den andre i et bed som vi ikke helt er ferdige med. Det er dessuten et bed der det er mye snegler, så det er greit å teste ut hva som kan stå der. Da jeg plantet ramsløken i blomsterkassen viste det seg at det hadde fulgt med en del snegler. En periode plukket jeg mye snegler rundt ramsløken, men selve ramsløken fikk stå i fred. På høsten samme året tømte jeg blomsterkassene for det aller meste og fikk bukt med sneglene. Noen dukker opp i blant, men da har de jobbet for det og kommet seg oppi selv. Denne ramsløken er den som vil bli brukt i matlaging. Den som står i bedet skal få stå i fred.



Ramsløken som står i bedet skal som nevnt få stå i fred og spre seg. Og jammen ser det ut som om den gjør det. Jeg synes jeg ser noen små ramsløkplanter på bildet, så da blir det å følge med utover på våren for å se hvordan de sprer seg. Ramsløken kommer tidlig og når den visner ned så dekkes den av andre stauder, så den er fin å ha i bedet. Og så er det jo lov å håpe at når den sprer seg og visner, så blir bedet litt mindre attraktivt for sneglene.



1 kommentar:

  1. Ramsløk er veldig god. jeg har også noen, men de trives ikke så bra. Må nok flytte dem. Dine ser veldig fine ut! Ha en fin påske!

    SvarSlett