søndag 3. august 2014

Kjøkkenhagen i begynnelsen av august

Det vokser og gror i kjøkkenhagen og vi har høstet mye godt og fortsatt er det mer å høste. Herlig å kunne rusle ut på sokkelesten og hente inn ferske råvarer. Litt har vi gitt bort også. Nedenfor følger noen bilder som jeg har tatt av kjøkkenhagen i dag.



Her har vi sådd salat i flere omganger. I starten var et spinat. Nå har jeg bestemt at det skal være jordbær også her framover og så skal jeg ta bort de som jeg har plantet under bærbuskene.



Alle jordbærplantene fikk vi av en nabo når hun rensket opp i jordbærbedet. Jeg hjalp til en stund før jeg gikk hjem med de som skulle plantes hos oss. Alle ble ikke plantet for jeg hadde så mange med meg. Veldig gode jordbær.



Urter: stevia, rosmarin, oregano, timian og kinesisk gressløk. Alt er kjøpt på Hove plantesenter.



Busktomater og en blomkarse. Disse passer godt sammen. Det summer godt i kjøkkenhagen vår. Rett som det er så plukker jeg noen oransje tomater som så modner videre i vinduskarmen før de spises eller oppbevares i kjøleskapet. Har jeg fortsatt grønne igjen når det går mot høst, så vil jeg prøve meg på et chutney med grønne tomater, epler og chilli som en nabo tipset meg om.



De fire agurkplantene våre sprer seg godt og bærer godt med agurk. På pakken stod det at de skulle høstet før de ble for store. Nå vet jeg ikke hva som legges i det, men den jeg smakte på som liten smakte vondt. De store smaker godt både naturell og i salat og som agurksalat. Agurksalaten jeg lager  finner du oppskrift på her.




Oppi her er det tre planter squash. Tre forskjellige sorter: runde gule, lange gule og lange grønne. Og ja, det er trangt om plassen, så jeg har klippet bort blader flere ganger. Godt med squash og kjekt å gi bort også :)





Gresskar har jeg også prøvd meg på. Men når skal de høstes? På frøposen er det avbildet oransje gresskar som ser litt flatere ut enn de vi har. Her er det to gresskarplanter, men jeg har rensket godt opp i der. Det ble litt trangt om plassen.



Sukkererter. Her har vi fått høstet en del.



Stangbønnene vokser og gror og blomstrer nå. Spent på om det blir noe av dem. De var i ferd med å klatre på hverandre opp i høyden da pyramiden ble for lav, men så var det vel tyngdekraften så førte dem nedover igjen. Jeg benyttet anledningen og snek dem inn i pyramiden igjen og satser på at de derfra vokser oppover igjen. Kanskje en rosebue med stangbønner klatrende på kunne være noe å prøve seg på neste år.



Har du kjøkkenhage? Hva synes du om kjøkkenhagen vår?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar