søndag 4. mai 2014

Krukkehagen vår

I krukkehagen vår har vi litt forskjellige planter. Det meste har overvintret, men noe er plantet i år som ranunkel, krysantemum og stormarikåpe. Stormarikåpa er fra et bed i hagen. Den plantes nok ut igjen i hagen et sted når det går mot vinter. Noen av plantene er kjøpt, noen har vi fått og en av dem kunne nok gått som ugress der den stod. Bjørketreet var bitte, bitte lite da jeg fant det for lenge siden. Det har blitt med oss fra det gamle huset. Jeg klipper og former det og får øvd meg på klipping. Lerketrærne har mine foreldre funnet og gitt til oss.






Lerketrær



Lavendel



Ranunkel og gress. Vet du hva slags gress det er?



Bjørk og stormarikåpe.



Krysantemum i terrakottakrukka. I den store krukka er det to stauder som har bodd der i mange år nå og rester etter noe som så ut som fyldige pinseliljer og dufter godt. Den skal plantes ut i bedet. Stauden fremst i krukka er brudeslør. Stauden til venstre vet jeg ikke hva heter. Den blomstrer om høsten. Vet du hva den heter?



Denne vet jeg ikke hva heter, men lurer på om det er et samlerobjekt. Den er kjøpt på Hove plantesalg hvor vi har kjøpt mange av plantene vi har i hagen. Det var nesten så vi ikke fikk kjøpe den ;) Det begynner å bli noen år siden vi kjøpte den og den var med på flyttelasset. Den ser ut til å trives :) Vet du hva den heter?
Dette var krukkehagen vår. Det dukker nok opp flere krukker og annet med planter i om ikke lenge. En fin måte å dekorere på skiferen og terrassen.

Har du planter i krukker?


Du kan følge meg på facebook: Fru trollhagen

6 kommentarer:

  1. Solsypress er navnet på den planten du ikke vet navnet på. Den er ikke herdig på disse kanter av landet, den er H1-3. De er veldig fine! Lerk kan bli kjempehøye hvis det er vanlig europalerk som jeg antar at det er. Det kan i naturen bli 50 meter høyt ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar! :) Solsypressen stod i en mindre krukke tidligere og klarte seg gjennom de lange, kalde vintrene vi hadde for ett og to år siden. Mulig at det har hjulpet på hvor den har stått. Det må jeg tenke på når det går mot vinter igjen :)

      Jeg har fått med meg at lerka kan bli veldig høy. Når de blir for store for krukkene så blir de ved :D Så kan vi ha vår egen lille vedskog på terrassen ;)

      Slett
  2. Det er så koselig og pynte opp i krukker med farger og planter, så mye fint du har på gang.

    Våren gir energi og liv i oss folk og alt som har røtter og bein hehe, det er en deilig tid vi har foran oss nå.

    God ny mai uke fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Det er herlig å se hvordan det vokser og gror. Kjekt med krukker som kan pynte opp der man ikke har bed :) Vi har begynt å høste fra kjøkkenhagen og mer er på vei. Gøy! :) Ha en fin dag! :)

      Slett
  3. Så dekorativt og koselig det var med lerketrærne i pottene. Det ble jo nesten som en vegg ved siden av møblene deres. :)
    Mye spennende og godt i frukt- og bærhagen deres. Vi har blant annet ganske mye bringebær, men det har nærmest vært et villniss der... Nå har jeg startet opprydding og det kommer til å bli fint. :) Koselig å holde på selv om det tar litt tid.
    Ønsker deg og dine en god helg. Karakteroppgjøret nærmer seg med stormskritt, så for meg blir det mye retting- og vurderingsarbeid i helga. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) To av lerktrærne ser nærmest uttørket ut ig den ene har mistet mange nåler. Sånn går det når de ikke får nok vann i det varme været vi har hatt. Kjøkkenhagen har fått nok av vann :) Nå er vi på tur. Herlig med sommer og fri! Ha en fin kveld! :)

      Slett