tirsdag 25. mars 2014

Stauder på flyttefot

Jeg har bestemt meg for en liten omrokkering i hagen. Staudene som ble plantet i skråningen langs trappa skal flyttes. Jeg innser at et staudebed i skråningen der og videre bakover kan bli en lang kamp mot ugresset. Så derfor vil vi plante svartsurbær/aronia der. Jeg satser på at det da om noen år vil være lite behov for luking der, at vi får mange gode svartsurbær å plukke og forhåpentligvis vil de også skjerme for vinden som kommer godt til her. Fine å se på er de også både når de blomstrer og om høsten. Har du svartsurbær i hagen? Har du noe erfaring med dem? Der vi bodde tidligere hadde vi svartsurbær på deler av fellesområdet. Den siste høsten vi bodde der var det mange som ruslet rundt og plukket bær :) Steinhaugen på bildet har vi gravd opp foran terrassen og båret ned hit i forbindelse med at vi gravde ut bed. Disse skal på sikt bli en mur i bunnen av bedet og den lille plassen her vil bli litt mer rammet inn.



Staudene skal altså flyttes. Hvor de skal flyttes vet jeg ikke helt enda. Noen er lettere å plassere nye steder enn andre. Sånn rent plassmessig. Kanskje jeg skulle prøve hosta i krukke og få det enda litt grønnere ved inngangspartiet i sommer. Trives hosta i krukke? Lerketrærrne på bildet nedenfor skal flyttes etter hvert og brukes som skjerming på terrassen.



Det ble et kveldsbilde av inngangspartiet vårt i dag. Ble litt snekring for å feste du i en av blomsterkassene mellom første og andre bilde. Mannen holder på med saging og skruing, mens jeg har tatt turen inn sammen med frøkna. Rett utenfor gjerdet har vi ei gatelykt med gult lys som lyser godt opp i denne delen av hagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar