onsdag 26. mars 2014

Drømmen om scilla

Frukthagen vår er et bed der vi har plantet to ripsbærbusker, en solbærbusk, to blåbærbusker og to epletrær som ikke blir stort større enn de er. I omfang er ikke frukthagen så stor, men vi håper på å få plukket mye godt her etterhvert. Jeg har lyst til å ha et grønt dekke i bunnen, men ønsker ikke gress. Jeg ønsker noe grønt som sprer seg og holder ugresset nede. Et vakkert grønt dekke som en kontrast til belegningssteinen i hagen. Her er det scilla kommer inn. Jeg så noen vakre bilder med scilla på i gruppa Hageglade på Facebook. Disse vakre blå kan jeg tenke meg i bedet her. Og hvis bladverket holder seg grønt og fint en stund utover våren, så blir det fint. I fjor plantet jeg sitrontimian og fredløs her. Om sitrontimianen har klart seg, så vil jeg flytte den og gå for scilla og fredløs i bedet. Da vi fikk et trillebårlass med astilber av en nabo i fjor viste det seg at det fulgte med bonusblomster i form av scillaer. Tenker jeg starter med å flytte noen av disse :) For de er kjent som scilla, disse blå på bildene nedenfor, er de ikke?  Moseplassen skriver noe om navneendring.








6 kommentarer:

  1. Ja, det er scilla. Veldig søte blomster som titter frem tidlig i hagesesongen. Vi har scilla i hagen og jeg syns de er veldig koselige.
    Fin kveld til deg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er nydelige. Vi var hos mamma og pappa i dag og da fikk jeg med meg noen. De ble plantet i "frukthagen" i kveld :) Ønsker deg ei fin uke! :)

      Slett
  2. Ja scilla er lett å kjenne igjen. Få blomster har så blå blomster som de :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er nydelige. Liker dem bedre og bedre. Jammen kjekt jeg fikk med disse som bonusblomster :) I dag fikk jeg med slike fra hagen til mamma og pappa og har plantet dem i "frukthagen" vår :)

      Slett
  3. Hei.
    Tusen takk for koselig kommentar hos meg.
    Flott hus og hage Dere har. Blomsterkassene du har ser jo bare helt utrolige ut. Plass til masse oppi der kan jeg tenke meg.
    Her er jeg spent på hvordan rosetrærne har tålt den milde vinteren, og med en liten valp som koser seg i hagen med og spise på greiner på både ditt og datt, så er det en del som ryker tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er spennende å se hva som har klart seg i hagen. Mannen har jobbet litt videre med kassene i dag. Han holder på å sette oppi noe som skal hjelpe dem å tåle alle massene. Oppå der igjen skal det legges planker som kan brukes til å sette noe på. Praktisk ved planting eller annet :) Gleder megt il å ta dem i bruk :)

      Slett