mandag 3. februar 2014

Hjemme hos oss: hagen vår

Tenkte jeg kunne vise noen bilder fra huset vårt. Noen har du nok sett før, men noen nye er det også. En liten titt ute og inne. I dette første innlegget viser jeg hvordan hus og hage ser ut. Noen av bildene er fra i sommer, så det ser litt grønnere ut i hagen enn det er nå. De nederste bildene er fra i dag.


Jeg venter veldig på våren for å kunne følge med på det som spirer og gror i hagen. Jeg satte mange løker i høst som så smått har begynt å spire og har også plantet mange stauder som jeg hverken vet hva er eller når de blomstrer. Det blir spennende å se hva som dukker opp :) Jeg skal dele bilder fra hagen gjennom året. Hagen vår er uten gress og tanken er at det som spirer og gror i bed, blomsterkasser og krukker skal gjøre det grønt og friskt i hagen. Jeg er allergisk mot gress og mannen syntes likte tanke på å slippe å klippe en plen. Hagen ble etablert i fjor sommer. I april er det ett år siden vi flyttet inn.


Huset har foreløpig fått ett strøk med maling. Balkongen fikk stå og skal males i år.





Vi har valgt å ha belegningsstein i store deler av hagen. Både ved garsjen som vises her og foran terrassen som vist på noen bilder nedenfor.





I inngangspartiet valgte vi å ha skifer. Skifer i betong på trammen og skifer i sand nedenfor. Har prøvd å plante noe mellom skiferen, men vet ikke om det blir noe av det. Mulig jeg prøver igjen til våren.





Jeg gleder til å ta i bruk blomsterkassene. Noen skal brukes til urter, jordbær og kjøkkenhage. I blomsterkassen nærmest veien skal vi ha noe vintergrønt. Vi har ikke helt landet på hva vi vil ha i blomsterkassen nærmest stua enda. Mulig det blir noe vintergrønt der også. Blomsterkassene skal males i samme farge som huset. De tre bildene nedenfor ble tatt i sommer.











Det spirer i hagen.











Hagen har vi tegnet selv. Vi laget planteplan over busker og trær vi ville ha før vi kjøpte det. Litt endring ble det underveis, men ikke mye.


Hva synes du om en slik hage? Kunne du tenkt deg å ha hage uten gress?

2 kommentarer:

  1. Jeg tror hagen din kommer til å bli veldig fin=) Så smart å lage seg en oversikt over hva man har hvor. Det har ikke vi!!! Ha en fin kveld=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Løkene jeg satte i høst spirer og gror nå. Det blir spennende å se hvordan hagen blir utover sommeren ettersom alt blir grønt og det ene etter det andre blomstrer :) Jeg er veldig glad for at vi etablerte hage i fjor og ikke ventet til i år. God søndag til deg! :)

      Slett