lørdag 10. august 2013

Vekster i hagen: Krukkehagen

God morgen! Her skinner sola og det tegner til å bli en fin dag.  Jeg har stått i morgensola på balkongen og tatt bilder av hagen til et innlegg med bilder av utviklingen i hagen siden april. Vi flyttet da inn i nybygget hus. Jeg holder på med en liten serie om vekster i hagen vår. Dette innlegget handler om det vi har i krukker og sånt. Siden hagen vår til å begynne med bestod for det meste av grus og terrasse, så ble krukker og kar tatt i bruk. Eller baljer blir vel mer korrekt. Noen har vi vært så heldige å få i gave. Du kan se innlegg med bilder av vekstene i frukthagen her og her kan du se bilder av hagen. Flere innlegg kommer.



De gule straudene kjøpte jeg på søndag og de vil etterhvert flytte ut i et av bedene. Før jeg kan plante noe mer der må vi få mer jord i, men det kan vi ikke ta i før belegningssteinen er på plass. Flittig - Lise flytter nok også. Mulig det gjelder staudene til høyre i bildet også og at et tre får plass i den krukka. Krukka er tung og vil nok etterhvert få en plass på steinen der den ikke trengs å flytte med det første. Prydgresset er plantet i en lett krukke som lett kan fraktes rundt. Det lille treet vet jeg ikke hva er, men er vel en bonsaivariant av noe. Tror den er hente i Nederland til plantesenteret der vi kjøpte den. Vi er veldig fornøyde med at den har klart seg disse årene. I år fikk den flytte over i større potte :)



Disse lerketrærne er funnet og gitt til oss. I disse krukkene skal de få stå så lenge det er plass til dem :)



Årets kjøkkenhage består av squash i to baljer og vi har så langt høstet en. I den høyre baljen er det gul squash. Vet du hvor store disse skal bli?


 En fin sammensetning vi har fått i gave. De blå blomstene var visst litt tørste på dette bildet. Oransje og blått var fargene våre i forbindelse med bryllupet da vi giftet oss for snart 6 år siden <3



Jeg er spent på om lavendelen overlever vinteren. Jeg skal gi den litt mer jord og sett den lunt. Hvilket vil si at den kan vel stå der den står. Det blir forresten spennende å se hvor sola treffer hagen høst og vinter.



Bjørka vår ble med på flyttelasset. Den fant jeg som liten spire og plantet den først i et bed sammen med furua i den oransje krukka på det øverste bildet og to lønnetrær. Etterhvert flyttet de over i krukker. Lønnetrærne overlevde dessverre ikke vinteren, men de to andre gjorde det. Bjørka fikk ny krukke etter flyttinga. Prøver å klippe den for å forme den og for at den ikke skal bli så stor. Artig med et tre jeg en gang fant som en liten spire :)

Har du blomster, busker og/eller trær i krukker?

2 kommentarer:

  1. Så bra med noen krukketips=) Vi skal nemlig kjøpe inn noen store krukker til innkjørselen og der håper jeg å ha noen koselige som tåler å stå i krukke=) Håper du får ei fin helg=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt med krukker. Noen planter tåler nok vinteren der bedre enn andre. men så kommer det vel også an på type potte, størrelse og plassering. Kost meg i helga :) Ønsker deg ei fin uke! :)

      Slett