søndag 11. august 2013

Vekster i hagen: Busker, trær og bambus

Hagen begynner å ta mer og mer form. Det er spennende å se hvordan det som en gang var våre planer og tegninger nå er blitt til noe jeg kan ta bilder av :) Om en uke eller to kommer de for å legge belegningsstein rundt og mellom bedene. Da kan jeg rusle tur rundt bedene uten å trø på spisse steiner. Jeg vil fortsatte trenge sko til turen til staudebedet, men det skal det også gjøres noe med etter hvert. Tidligere har jeg vist vekster i frukthagen vår (eller fruktbed?) og krukkehagen, og nå skal jeg vise bilder av busker, trær og bambus vi har plantet. Noe har vi kjøpt og noe har vi fått. Her kan du se bilder av hagen for å få et innrykk av hvor det forskjellige står. Dersom du synes det ser ut som om bedene har lite jord, så stemmer det. Vi skal fylle på med mer ¨så snart belegingssteinen er på plass slik at det blir jevnt trykk fra begge sider.

JAPANSKE LØNNETRÆR:

Acer palmatum 'Orange Dream'


Acer palmatum 'Atropurpureum'


 Acer palmatum 'Dissectum Garnet'

VINTERGRØNT

5 bambus som skal fungere som en hekk mot gjerdet:

Fargesia murieliae 'Bimbo'

To busker pyramidelyng:



Pieris japonica 'Little Heath'



BLOMSTRENDE TRÆR OG BUSKER:

Noe av det andre blomstrer også, men det er ikke primært derfor vi valgte dem, så derfor tar jeg dem ikke med her.


Syrin:

Syringa vulgaris 'Charles Joly'


To sommerfuglbusker:

Disse har vi fått i gave.



Hortensia:
Disse to har vi også fått i gave. Kjekt med gaver til hagen :)  Jeg vet ikke hvilken variant det er eller om de overlever i hagen i vinter, men det er jo bare å prøve.



Har du busker og trær? Har du erfaring med noen av dem jeg har vist her?

7 kommentarer:

  1. Så mange flotte planter du har fått deg! Ja, jeg har erfaring med alle sammen ;-)
    Bortsett fra hortensia og sommefuglbusk så klarer de seg godt her. Hvis du bor i mildere strøk enn her (H4), så vil de klare seg fint hos deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Tror det er H2, kanskje, her i Sandnes. Et kart sier H1. Det bør i hvert fall være sjanse for at de klarer seg :) Tror det er varmere i denne hagen enn i den forrige. Der vi bodde før bodde vi i en dal nær ei elv og det virket å være kaldere der enn lenger oppe. Kunne se det når vi kjørte bil og fulgte med på temperaturen :) Ønsker deg ei fin uke! :)

      Slett
  2. Så spennende og flott med bambus! :)

    God søndagskveld! Du begynner vel jobb igjen snart du også!? Jeg starter opp med planleggingsdag på tirsdag. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Mannen la inn ønske og jeg syntes det var et godt forslag :) Kjekt at de er vintergrønne også.

      Vi starter også opp med planleggingsdag i morgen. Fire dager med planlegging denne uka. Elevene kommer mandag :)

      Ønsker deg ei fin uke! :)

      Slett
  3. Det er en spennende hage dere lager. Den typen Hortensia dere har fått vil overleve vinteren, og komme med nye skudd. Men fordi den har frosset helt ned vil den ikke blomstre. Jeg har tenkt at jeg skal prøve å overvintre en av mine i kjelleren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Åh, så da vil de bare være grønne. Noen mulighet for å "lure" dem i bedet tro, uten å ta dem inn. Jeg lar dem stå og ser det an :) De spirer nå, ser jeg. Ønsker deg ei fin uke! :)

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett