tirsdag 30. juli 2013

Jord må man ha

Nå er vi i gang med å ordne med jord i de tomme bedene våre. I det store bedet langs med gjerdet hadde vi jord. Her har vi blandet inn kukompost. I det store bedet som ligger midt i har vi blandet sand som var der med torv og kugjødsel. Vi handlet kugjødsel/-kompost forskjellige plasser. I bedet i hjørnet har vi blandet torv og kugjødsel med litt grus. Syrintreet venter vi litt med å grave opp til vi har jord å plante det i, men også der skal vi ha torv og kugjødsel. Mannen har tatt turen til sine foreldre i dag for å være med å grave bort jord som de må ha vekk i forbindelse med at de skal bygge terrasse. Den jorda skal vi få, så i dag får vi jord i bedene :) Hvilket vil si at nå må snart planteplanen være klar. Den har jeg tenkt å jobbe med i dag. Jeg skal legge den ut når den er så noenlunde klar slik at vi kan få innspill på den. Vi har skal ha vekster til dekor og også nyttevekster. Vet du om andre frukttrær en epletrær som man kan kjøpe minivarianter av?

 





Litt av hagen planla vi tidlig, så vi måtte ikke grave til alle bedene selv. To bed fikk vi jord til. Det er et påstartet staudebed, som ikke sees på noen av bildene, og det lange bedet langs med gjerdet som du ser på det øverste bildet. Dersom du bygger hus kan det være greit å ha klar en plan for hagen før huset er ferdig slik at du kan få jord der du vil. Det har vi erfart. På den måten kan du slippe unna mye graving i masse og bæring av stein. Vi har hatt noen gode treningsøkter i hagen. Men bra blir det. Vi er godt fornøyd så langt :)

6 kommentarer:

  1. Dere kommer til å få en litt annerledes og spennende hage! :) Gøy å følge med på utviklingen!

    Velkommen hjem fra ferie. Høres ut som en flott tur! :) Nyt ferien videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå har vi fått mye jord på plass og i morgen skal vi ut for å handle planter. Gleder meg til plante og se hagen ta form :) Jeg har laget en planteplan som jeg skal skanne og legge ut.

      Slett
  2. Oy oy nå drar det seg til, jeg synes det blir så fint.
    Det blir som en fargerik oase med planter og busker.
    Frukt trær er jeg ikke så god på så der kan jeg ikke hjelpe.
    God tirsdag fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå har vi mye jord på plass og i morgen skal vi ut for å handle planter. Planteplanen er klar. Jeg skal skanne den og legge den ut. Har fått på plass en del vekster som vi kan tenke oss, men har en tom blomsterkasse vi ikke har funnet noe til enda. Håper på innspill! :) Ha en fin kveld! :)

      Slett
  3. Det blir spennende å se hva dere velger å ha i bedene. Jeg har før foreslått japanske lønner for de har så vakre farger på bladene. Rips kan lett dyrkes i bed, og det tror jeg at amerikanske blåbær også.
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Vi har gått for alle disse tre forslagene :) Vi ser for oss tre japanske lønnetrær. Jeg har laget en planteplan. Den skal jeg skanne og legge ut :9

      Slett