søndag 14. juli 2013

Bedene tar form

Kantsteinen er på plass og vi kan snart fylle i jord og gå i gang med å plante. Nå må vi bare finne ut hva vi vil ha og hvor vi vil ha det. Noen planter har vi begynt å lande på. Et tre eller to vil vi prøve å få plass til, (bær)busker, stauder og kanskje også bambus.







I august skal det legges belegningsstein rundt og mellom bedene. Innen den tid skal mannen være godt i gang med blomsterkassene som skal stå inntil terrassen slik at deres plassering er på plass før steinleggingen begynner. Vi skal ikke ha plen, bare stein.

Har du forslag til planter som kan være fine hos oss?

8 kommentarer:

  1. Det ser riktig flott ut! Forstår godt at du ikke vil ha plen. Peoner, roser, astilber, iris, hosta, osv. osv. Det er uendelige mengder med planter du kan ha, men med begrenset med plass kan en jo ikke ha alt. En japansk lønn ville jeg ha valgt som tre... :-)

    Lykke til med valgene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for forslag! :) Googlet og så på bilder av japansk lønn. Så flere sorter. Flotte trær! Det kan så absolutt være noe. Ut fra det jeg leser ser det ut til at det kan være gode vekstforhold i hagen vår for japansk lønn :) Alle de andre forslagene også er fine. Astilber måtte jeg også google og finne bilder av. Hosta har vi i staudebedet vi har startet på som ligger ved siden av huset. De har vi fått av svigers. De måtte grave dem opp i forbindelse med at de skal lage terrasse og så fikk vi dem og flere stauder. Det var vel ikke rett tidspunkt for å flytte stauder, men alle ser ut til å funnet seg til rette :)

      Slett
  2. Å dette blir jo så fint, jeg gleder meg til å se dette får farger og blir beplantet.
    Det blir lett å holde i orden med stein å så er det kjempefint.
    Jeg er glad i blomster men jeg setter pris på alt som kan spises også i hagen,
    urter, jordbær osv en trenger jo ikke så mye av alt.

    Ha en fin sommerdag, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne hagen bør være lett å holde i orden. Så håper vi at vi klarer å ta vare på alle busker og trær ;) Vi må nok lære litt om klipping og sånn til neste vår. Mmm... Jordbær er godt. Kanskje vi skal ha det i en av blomsterkassene. Vi skal litt urter i en av blomsterkassene. Håper vi får plass til alt vi vil ha :) Ha en fin kveld og ei fin uke! :)

      Slett
  3. Så stilig dette blir. Ser veldig artig ut å starte helt på nytt og planlegge alt fra grunnen av. Artig med bed som har ulike former. Skjønner at det er vanskelig å vite hva man skal fylle bedene med. Jeg er veldig glad i peoner og iris, og så ville jeg helt klart hatt jordbær. Du må sjekke ut hjertetre, de er utrolig fine. Jeg har det ikke, men det står på ønskelista mi. Lykke til=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Artig er det og mye bæring ble det :) En del av steinen vi bar skal bli mur i bunnen av staudebedet og det tror jeg blir bra. Så gravinga og bæringa var ikke forgjeves ;) Jeg synes også at peoner er vakre. Iris er også fine. Jordbær er det mulig at vi planter i en av blomsterkassene. Hjertetreet ser veldig fint ut, men det ser ut til at det kan bli veldig stort. For stort for oss, tro? Slik vi bor kan det påvirke naboene med et stort tre.

      Slett
  4. Det blir veldig fint :) morsomme former på bedda også tror jeg det blir fint med belegningsstein og ikke gress. De slipper du å klippe også :) ha en fin søndag og lykke til videre ned hagen. Gleder meg til å se den ferdig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, en hage uten gress blir fint :) Er allergisk mot det og nyter sola på terrassen så mye bedre når jeg ikke blir dårlig :)

      Slett